zondag 17 juni 2012

Waterloo 1815

Wanneer ik zeg waar ik woon, reageren de meeste mensen op dezelfde manier: "Van de leeuw!" Waarna ze me vragen waarom ik in godsnaam in Waterloo woon.

Dat die leeuw met Napoleon te maken heeft, weten de meesten ook. In 1815 werd hij hier verslagen. Die overwinning vierde Waterloo vandaag. Voor meer uitleg over de geschiedenis, verwijs ik je graag naar Wikipedia. Eén misverstand wil ik toch graag uit de wereld helpen: het monument werd geschonken door Willem I, koning van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, ter ere van zijn zoon, de Prins van Oranje. We hebben het niet zelf gemaakt. Prins Oranje raakte hier gewond en stond nadien bekend als de Held van Waterloo. Of zijn vriend Wellington daar zo blij mee was, ben ik vergeten vragen.












Geen opmerkingen: